Wednesday, September 17, 2008

chat kritika - Car Edip

KKH - chat kriti8ka #2


Narodno pozorište u Beogradu (Beograd, Srbija)

Sofokle:

CAR EDIP

Režija i adaptacija: Vida Ognjenović

KKH 2 says

IPAK SMO NEVINI

KKH 2 says

to bi bio moj naslov i ujedno opsti zakljucak predstave

KKH1 says

I DALJE SLEPI

KKH 2 says

prvo pitanje koje mi se pojavilo jeste

KKH 2 says

zasto ako je cela starogrcka mitoloska prica svedena

KKH 2 says

na svetovni nivo, na razinu dogadjanja "medju ljudima"

KKH 2 says

zasto u tome bogovi ostaju bogovi

KKH 2 says

a proroci proroci?

KKH 2 says

ovo pitanje nije reseno do kraja predstave.

KKH1 says

NA SVETOVNOM NIVOU, DANAS, LJUDI IPAK PRESTAJU DA VIDE.

KKH 2 says

ali, onda krajnji zakljucak i jeste da nista nije u nasim rukama,

KKH 2 says

da je sve vec odluceno negde drude

KKH 2 says

da smo samo nevine marionete sudbine

KKH 2 says

bozje volje i slicno

KKH1 says

NIJE MI JASNO, IAKO, JE "ZIVOT U MRAKU"

KKH 2 says

to je vrlo oportunisticki i indiferentan zakljucak, na kraju krajeva.

KKH1 says

GORI OD SMRT, IZNENADNI NESTANAK PROROKA.

KKH 2 says

mislim da je steta sto je ispustena kriticka perspektiva

KKH 2 says

da to negde drugde, i neki drugi

KKH 2 says

nije izvan drustva

KKH 2 says

negde medju bogovima

KKH 2 says

nego je tu, medju nama

KKH 2 says

usred drustva

KKH1 says

PROROCI SU IZGUBLJENI, POLITICKI JEZIK AKTUEALAN, POLITIKA POSTAJE

KKH 2 says

kao sto je i cela prica smestena u taj kontekst

KKH 2 says

cak, ako ovu pricu svedemo na lokalni savremeni nivo, ovo izmicanje

KKH 2 says

razloga, znaci i izbegavanje da se da odgovor na pitanje

KKH1 says

SVE. SVE POSTAJE POLITIKA. OCEKIVANO STAVLJANJE U KONTEKST, OVDE I SADA

KKH 2 says

da se upre prstom i pokaze ko vuce konce, ako vec u postavci neko vuce konce.

KKH 2 says

naravno, druga mogucnost jeste da je predstava u osnovi religiozna

KKH 2 says

i priziva boga.

KKH1 says

MI POSTAJEMO FIGURE.

KKH 2 says

druga mogucnost je da je to ipak iskliznuce u reziji, koje

KKH 2 says

samu rediteljku onemogucava da zauzme kriticku poziciju.

KKH 2 says

tako da kritika ostaje na nivou opstih mesta,

KKH 2 says

tipa da mediji manipulisu istinom

KKH 2 says

da su savetnici ljigavci

KKH 2 says

da su velikani uvek u zamci namestaljki i zavera i slicno.

KKH1 says

FIGURE. SAMO REZIGNIRANE KONSTATACIJE, BEZ "ERUPCIJE" IDEJE I

KKH 2 says

Druga stvar koju bih volela da istaknem jeste da me zbunio tretman Jokaste

KKH1 says

ODLASKA.

KKH 2 says

ona je jedina zena u prici koja je lik.

KKH 2 says

cak, na posredan nacin, lik oko kojeg se vrti cela prica.

KKH 2 says

a u predstavi je pokazana kao privatno lice

KKH 2 says

kao zena, onako kako se ona obicno i pozicionira

KKH 2 says

cak i kao vladareva supruga

KKH1 says

JOKASTA JE OVDE, CINI SE, SAMO FIGURA, POMALO NEPOTPUNA.

KKH 2 says

ona nema pravo na javni diskurs

KKH 2 says

nego ostaje u domenu privatnosti

KKH1 says

ZAVERE SU UVEK TU.

KKH 2 says

slazem se sa KKH1

KKH 2 says

u pogledu jokaste

KKH1 says

JOKASTA

KKH 2 says

Ako onda poslozim ove svoje dve teze, izgleda da predstava u velikoj meri

KKH 2 says

pokazuje "stvari kakve jesu"

KKH1 says

JE I U SVOJOJ BOLI HLADNA KAO I "REZIGNIRANI SVET".

KKH 2 says

u danasnjem drustvu: zavere, namestaljke, zena u kuci i sl.

KKH 2 says

novi prevod

KKH 2 says

da li daje neka druga, nova resenja

KKH 2 says

koliko je nepotpun

KKH 2 says

koliko odgovarajuc?

KKH 2 says

da li je deo rediteljskog 'osavremenjivanja'?

KKH1 says

IAKO JE SCENOGRAFIJA, KOSTIMOGRAFIJA KAO I CEO KONTEKST REPOZICIONIRAN U ODNOSU NA ORIGINALAN TEKST, JEZIK KOJI JE U KOMADU UPOTREBLJEN DEMONSTRIRA LOGOCENTRICNI DISKURS

KKH 2 says

sta je to sto danas predstavlja prorociste

KKH 2 says

sta tacno mislimo kada pominjemo bogove

KKH 2 says

zasto takvi arhaicni pojmovi nisu redefinisani i reinterptirani, u skladu sa jezikom

KKH 2 says

tekstom

KKH1 says

PITANJA POLITICKE EKONOMIJE, TAKO AKTUELNA U SAVREMNEOM SVETU SU ZANEMARENA, POLOZAJ ZENE NIJE REDEFINISAN. EDIP U NAMA MOZE IZAZVATI SAZALJENJE, MOZEMO OSETITI INTERVENCIJU NESRECNE "SUDBINE", NEIZVESNOST RAZVOJA DOGADJAJA,

KKH 2 says

kako funcionisu zajedno, koliko uspesno

KKH1 says

NA TRENUTAK VIDETI INTENCIJU KOJA REPETICIJOM STERILNOG OPHODJENJA

KKH1 says

IZAZIVA CAK I SMEH,

KKH1 says

"OLABAVLJUJUCI" SITUACIJU",

KKH1 says

MEDJUTIM, UKOLIKO EDIPA ISCITAMO U U BARTOVSKOM KLJUCU

KKH1 says

SHVATICEMO DA SVE MOZE BITI TEKST

KKH1 says

KOJI TEZI DA SE OBISTINII U MATERIJALNOJ REALNOSTI ...

KKH1 says

U TOM SLUCAJU

KKH1 says

TEKST TEZI DA NADJE OPRAVDANJE I GRADI DOXU KOJA BI SE SAZALILA I OBEZBEDILA ALIBI.

učesnice chata:

Škola teorije i kritike izvođačkih umetnosti, KKH – Kritika koja hoda: Ana Vujanović (urednica škole), Ana Isaković, Aleksandra Pavlović i Tamara Đorđević

priredio: Bojan Đorđev

No comments: