Friday, September 19, 2008

Generale, kuda?!

Bye, bye friends / We’ve gotta go / It’s the end of our show... Najava kraja na samom početku? Politička satira? Ali, kuda odlaze? Arhangel Gavrilo im savetuje: „Uložite u onaj svet!“ I oni prihvataju. Osniva se Visinko-nizijska klinika „Dr dr Blezi“.


Počasni gosti, sponzori stižu žičarom do klinike koja je između zemlje i neba. Predvorje raja? Ili pakla? Smena asocijacija zbunjuje gledaoca tokom cele predstave. Reinterpretacijom i smenjivanjem Cherry Cherry Lady sa Malerovom Četvrtom simfonijom i Bahovom Pasjom po Jovanu, protagonisti slave (ili žale?) svoj (kvazi)život.


Glavni protagonisti su parovi Etker i Maner – porodice koje su se obogatile podrškom Hitleru i nacistima. Međutim, dovitljivošću prevoditeljke, oni postaju porodice Štark i Kraš. Veštim potezom ostvarenje se alocira iz originalnog okruženja u domaći kontekst. Ovim gestom izmamljeni su osmesi na licima onih gledalaca koji su poštovaoci politički angažovanog teatra. Ali, uprkos početnom efektu, ubrzo dolazi da razočaranja istog dela publike. Naime, prevoditeljka koja adaptira imena porodica, ne ide u svom postupku do kraja. U momentu kada jedan od protagonista citira nacističkog generala Romela – aktualizacija izostaje. Postavlja se pitanje, zašto Romel ne bi bio zamenjen Ljotićem ili Ratkom Mladićem, na primer? Da li je stvar u različitim nivoima u suočavanju s prošlošću između Švajcarske (zvanično neutralne u Drugom svetskom ratu, ali...) i Srbije? Dok Martaler provocira one potisnute misli, u našem prevodu one ostaju pod tepihom.


Ovo delo, sa svojom isprekidanom strukturom i uvek kontrasnim odnosom slike, gesta i songa, predstavlja dobar izbor ovogodišnjeg Bitefa. Ne samo zbog potencijala da isprovocira mnoga neugodna pitanja u našem društvu, već i zbog specifičnog pozorišnog jezika koji Martaler ostvaruje u Manjku prostora. Iako postavlja scenu kao ogledalo u kom se publika ogleda, autor nas ipak duhovitim izvedbama songova lišava mučninine suočavanja sa samima sobom. Ali, koliko dugo će nam izvedeni pop-hitovi držati osmeh na licu?

No comments: