Ready-made kritika Cara Edipa

"Samo blistavo belo je zaista belo!"

2 comments:

b.djordjev said...

molim dušana i tamaru (koja znam da će postovati još jednu readymade kritiku) da kroz komentare ove kritike elaboriraju i ekspliciraju koncept 'ready-made kritike'

maître ignorant

Tamara Djordjevic said...

Koncept ready-made kritike sam osmislila analogno konceptu koji je postavio Marcel Duchamp pocetkom XX veka na nivou umetnickog dela. Njegova intencija, aktom postavljanja vanumetnickog predmeta u svet umetnosti, znacila je: isticanje stava o ontologiji umetnickog dela - da se ono prepoznaje, odabira i postavlja u svet umetnosti putem odluke (umetnicko delo nije autonomni komad koji nastaje nezavisno od ideoloskih, politickih i drugih okolnosti i struktura, ono nije odraz nikakvog metafizickog, nadidejnog sveta, a njegov status se menja u zavisnosti od drustvenih okolnosti), kritiku fetisistickog odnosa prema umetnickom objektu, oslobadjanje dimenzije izrazajnosti suspendovanjem autorstva i iluzije genija ugradjenom u misljenju burzoaskog drustvo tog vremena, degradiranje ekonomskog momenta itd. Kljucne karakteristike ready-madea podrazumevaju vanumetnicku (a u kontekstu kritike vankriticku)formu, po kojoj mozemo vrsiti intervenciju na morfoloskom planu. Tada govorimo o ready-madeu koga je Duchamp nazvao "potpomognuti ready-made". Ovde ce se naci dve kritike, jedna je ready-made bez intervencije, "dok je drugi potpomognuti". Bitna karakteristika je takodje i ta da je, bilo da se radi o jednom ili drugom vidu ready-madea izostavljen proces stvaranja umetnickog dela, kako bi se istakla misaona, odnosno idejna odlika umetnickog dela. Da bi se shvatio koncept ready-made kritike potrebno je samo reci ready-made i umetnicko delo zameniti recju kritika, i iscitati kroz aktuelni kontekst.