Wednesday, September 17, 2008

Zašto je ova žena nema?

Imaginarni dijalog sa Jokastom nakon izvođenja Cara Edipa u režiji i adaptaciji Vide Ognjenović


Koncepcija same predstave koja se koncentriše na odnos moći, manipulacije i dominacije u savremenom (političkom) društvu ne prelazi granicu reprodukcije mita i na taj način likove ove predstave ni ne pokušava da izvuče iz sopstvenog kalupa koji im je dat. Postavlja se pitanje o značaju koje bi osavremenjivanje moralo da ima kada danas čitamo/gledamo Cara Edipa ili bilo koji drugi mit. Želela bih da Jokasta iskorači iz fikcije, iz mita i uloge svedene na objekat u ovoj predstavi i pogleda Cara Edipa van scene, iz ugla subjekta, autora i naravno žene.


_koja je uloga teksta/jezika u osavremenjenom Caru Edipu. Koliko učestvuje u konstituisanju subjekta_


Slovo, kao i telo, tekstualno odiše mirisom tela koje nešto znači. Posebno nas opčinjava tekstualno telo žene. Moje telo teksta je bojno polje, u stvari trebalo bi da bude bojno polje. Ali, u ovoj predstavi mi se čini da nije. Moje telo je objektizovano i svedeno na privatno. Ja sam, dakle samo žena, supruga i, zanemarljivo, majka. Delujem iz senke, i ne pričam mnogo. Ne pričam, ali na taj način ipak progovaram, ne „govorenim“ jezikom već novim izrazom koji mene govori (označava) pre nego što uspem da ga izustim. Ja se tu ništa ne pitam.


_subjekt je instanca određena spolja, tačka preseka realnog koje on sam nikad ne doseže ali kojem se stalno vraća, imaginarnog kao predstave koju gradi o sebi ali počev od ogledala (odraza u likovima koje sebi spolja pribavlja) i simboličkog koje je izvan njega kao govor zakona kojem se on/ona potčinjava. Da li sebe vidite u ovom iskazu_


Ja jesam, bez pristanka na to, ogledalo ostalih likova i oni određuju moju spoljašnjost. Za nešto što postoji unutar te spoljašnjosti ovde nije bitno. Ja sam žena vladara i potčinjavam se zakonu koji je izvan mene. Ja sam privatno lice, bez prava na javno. Ipak, želela bih da je to drugačije, da polazim od sebe same i da izađem iz mita kao univerzalnog meta narativa pretvarajući ga u narativ lične i kolektivne društvene stvarnosti.


_ko je Jokasta van uloge majke i supruge. Šta je bila onda, a šta ( treba da bude) sad_


Jokastu vidim kao javnu ličnost, i ličnost za javnost, jednako bitnu kao Edip, kao Kreont. Nisam jedino njihova supruga, majka, sestra. Ne želim da ostanem prepuštena svojoj mitski predodređenoj sudbini, već da aktivno učestvujem u društvenom i političkom današnjice. Da mi bude jasno „šta se to ovde dešava“.


_Jokasta pored Edipa, ima i Antigonu, Ismenu, Eteokla i Polinika_


Da, ali njih ovde nema. Volela bih da znam zašto su danas zanemareni i koliko njihovo prisustvo u komadu može i treba da bude važno? Oni su reprezenti društva koje snosi određene posledice i koje mora preuzeti kolektivnu odgovornost - za prošlost zbog budućnosti. Izvan okvira mita, naravno.


2 comments:

Anonymous said...

Kako se uopste moze postaviti Edip ... danas ili bilo kad... ako se podje od toga da fatum nije bitan, prorocanstva ne vaze?... Ili, kako je to rekao glumac Igor Djordjevic na okruglom stolu: "Posli smo od CINJENJICE da prica o tome da su Edip i Jokasta u srodstvu nije tacna"... To je cinjenica? Cija cinjenica?!

Na pitanje: zasto je ova zena nema- jedini odgovor bi bio da je za svoju predstavu, rediteljka odabrala pogresan tekst.
Zanemariti nivo kakav je odnos Edipa i Jokaste, ne znaci novo citanje teksta, vec apsolutno neosnovano ucitavanje... Vrstu silovanja.
Postenije bi, cini mi se, bilo da je lik Jokaste sasvim shtrihovan.

Ali, dobro, dobro... Sofokle je mator ... matoriji od bilbije... i sigurno se nece ljutiti.

KLASIKA NA MODERAN NACIN - SUCKS!!!

Pisite nove tekstove po motivima antickih mitova! A Sofokla ostavite na miru! On nema nikakve veze sa tim... :)))

LOL

al sam nadrkana!

Al, sta me boli uvo, kad sam anonimna. ... Radosti bloga!

Pozz za KKH.

Aleksandra Pavlovic said...

Pa mislim da nije stvar u tome da li proročanstva, ili bilo kakva druga antička 'zaostavština' važe ili ne. Stvar je u tome kakvo značenje oni danas zaista nose, i zašto nam je to bitno. Činjenice za reinterpretaciju i rekontekstualizaciju Cara Edipa moraju da postoje, ako želimo da se time bavimo i da to postavimo u odnosu na probleme koji se tiču nas, ovde. Dosta toga se promenilo, između ostalog i pozicija žene u drustvu, u političkom i javnom. Stoga lik Jokaste mora biti potpuniji, redefinisaniji i nikako štrihovan.


Neki antički, odnosno klasični komadi moraju imati svoje mesto u savremenom teatru. Oni poseduju tu 'moć' da žive, budu aktuelni i da čitaju i problematizuju pitanja savremenog društva. Verovatno zbog te svoje besmrtnosti i univerzalnosti, ako mogu tako da ih nazovem, i mozemo proceniti njihov neizmeran kvalitet.

Savremenih komada, po motivima i temama antike i klasike ima, i to je takođe dobro. Slažem se da su i oni potrebni na repertoarima pozorišta.

:)
pozdrav,
Aleksandra